Čo ťa inšpirovalo zapojiť sa do open callu Pucle na tému “Architektúra 20. storočia”?
V tom čase sme ešte žili v Portugalsku, takže na open call ma upozornila kamarátka, ktorá tieto veci sleduje. Idea sa mi zapáčila a tak som si povedala, prečo nie. Hoci som vtedy mala dosť veľa roboty, rozhodla som sa zapojiť a v rámci prestávky medzi projektami som si vymyslela a nakreslila motív, ktorý by som aj ja sama mala rada zavesený na stene.
Prečo si si vybrala práve budovu Istropolisu ako námet svojej ilustrácie?
Páčila sa mi predstava „zakonzervovať“ v ilustrácii ikonickú budovu Trnavského mýta. O to viac, že reálne už prestala existovať. Prišlo mi to ako dobrý nápad, vzdať takýmto spôsobom hold minulosti.
Aký je tvoj vzťah k architektúre 20. storočia? Čo ťa na nej fascinuje?
Nemám nijako špecifický vzťah k stavbám z konkrétneho obdobia. Príliš neriešim, čo bolo kedy a kým postavené. Ak ma čosi zaujme, tak je to väčšinou skrz konkrétny príbeh, ktorý je niečím netradičný alebo ma budova osloví vizuálne.
Myslíš si, že slovenská moderná architektúra by mala byť viac docenená alebo zachovaná?
Celkovo sa mi zdá, že sa na našu minulosť ako takú dosť zabúda. Buldozér prítomnosti je rýchly, dynamický a sleduje svoje vlastné záujmy. Pritom si osobne myslím, že na minulosť by sa zabúdať nemalo. Podľa mňa je dôležité vedieť odkiaľ pochádzame, čím sme si prešli a kam smerujeme. Minulosťou by sme sa mali inšpirovať, vychádzať z nej, plynule na ňu nadväzovať a ak je to potrebné, poučiť sa z nej.
Ako si pristupovala k vytvoreniu ilustrácie, ktorá zachytáva ducha Istropolisu?
V rámci ilustrácie som chcela zachyť „ducha minulosti“ a zároveň akúsi predzvesť toho, čo má nasledovať. Teda zvečniť minulosť a v okamihu prítomnosti aj plánovanú budúcnosť. Preto sa na obraze objavuje stará stavba a v odraze pod ňou aj nový architektonický návrh.
Aké techniky a farby preferuješ pri práci na takýchto ilustráciách?
V poslednej dobe maľujem viac digitálne, než ručne. No o to radšej do tvorby pridávam efekty tradičnej kresby a maľby ako ťahy ceruzkou, akvarelové glazúry, rozpité plochy a škvrny. Digitálne ilustrácie sú praktickejšie z hľadiska spracovania a následnej „post produkcie“, no mám rada ak si zachovajú aspoň určitú nedokonalosť a živelnosť tradičnej tvorby.
Ako vyzerá tvoj bežný pracovný deň?
Máš nejaké rituály alebo proces, ktorý pri tvorbe dodržiavaš? Môj bežný pracovný rytmus sa musel trochu pozmeniť, keďže čakáme bábätko a moje telo aktuálne nezvláda predošlé pracovné tempo. Kedysi som si dokázala sadnúť k papierom a farbičkám a niekoľko hodín od nich nevstať. Teraz sa musím po nejakom čase zdvihnúť a chvíľu poprechádzať, keďže drobec začne v brušku vystrájať vždy, keď som nejaký čas neaktívna. Kedysi som do denného harmonogramu zaraďovala aj niekoľkohodinové prechádzky so psíkom po lese. No aktuálne som rada, keď sa viem z obývačky presunúť do ateliéru a opačne. Alebo poprechádzať po záhrade.
Čo ťa najviac baví na práci ilustrátorky?
Sloboda 🙂 To, že som paňou svojho času aj práce, že si môžem slobodne vybrať zákazky, na ktorých budem pracovať, slobodne si nastaviť kde a kedy budem maľovať, akým štýlom a pre koho. Taktiež tie nekonečné možnosti stvárnenia. Snívanie, vymýšľanie, fantazírovanie na dennej báze. Nehovorím, že je to vždy jednoduché, pretože sloboda so sebou prináša aj veľkú dávku zodpovednosti. Ale za tých 11 rokov čo pracujem ako ilustrátorka a maliarka na voľnej nohe som zažila viac výhod než nevýhod slobodného povolania.
Máš obľúbené knihy, filmy alebo umelcov, ktorí ťa inšpirujú pri tvorbe?
Pri tvorbe ma zväčša inšpiruje to, čo aktuálne prežívam, ľudia ktorými som v danom období obklopená, miesto, kde sa nachádzam a pohybujem. No samozrejme mám aj obľúbené filmy, ktoré ma vedia vystimulovať a naladiť do potrebného stavu. Veľmi rada mám talianskeho režiséra Paola Sorrentina. Jeho Veľkú nádheru alebo Mladosť. Neskutočnú poetiku, vizuálnu i duševnú, nachádzam v Miyazakiho príbehoch. Režisérov, filmy a žánre, ktoré ma niečím oslovili, by som mohla vymenovávať hodiny, keďže filmy ako také sú moja srdcovka.
-
ISTROPOLIS
47,9 € s DPH